اخبار داخلی
شماره: 1786
1391/07/29 - 10:03
300 نفر در لیست انتظار پیوند مغز استخوان هستند

رییس پژوهشکده‌ هماتولوژی، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی بیمارستان شریعتی گفت: هم اکنون حدود 300 نفر در لیست انتظار پیوند مغز استخوان این مرکز هستند که تعداد زیادی است و برای ارائه‌ی خدمت به آنها با مشکلات بسیاری روبرو هستیم.

 

 

به گزارش بنیان، پروفسور اردشیر قوام‌زاده در حاشیه‌ سمینار پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز ایران خاطرنشان کرد: بخش سرپایی پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان شریعتی به دلیل کمبود فضا و پرستار تعطیل شده است که اگر راه اندازی مجدد شود، لیست انتظار پیوند تا حدی کمتر می شود.
 
وی با اشاره به اینکه برای جمعیت 75 میلیون نفری کشوری مانند ایران سالانه نیاز به 1500 پیوند داریم که 400 مورد آن در این مرکز و 200 پیوند نیز در 4 مرکز دیگر در تهران ارومیه، کرمان انجام می شود گفت: این مرکز و دیگر مراکز جمعا می‌توانند 600 پیوند در سال انجام دهند که هنوز تا برطرف کردن نیاز بیماران 900 مورد نیاز مند پیوندداریم.
 
وی با بیان اینکه اگر بیماران به موقع پیوند نشوند فوت می کنند، تاکید کرد ، نیاز به گسترش اورژانسی مراکز پیوند داریم تا بتوانیم جوابگو باشیم.
 
 وی با اشاره به راه اندازی بانک اهدا کنندگان سلول های بنیادی در ایران گفت: تا کنون 9000 نفر در این بانک ثبت نام کرده اند و از این تعداد  ب سه هزار نمونه آماده پیوند هستند گفت: هر چه تعداد این نمونه‌ها و تعداد اهداکننده‌ها بیشتر باشد، احتمال یافتن نمونه‌های مناسب برای اهدای غیر خویشاوند بیشتر و درصد موفقیت پیوند بالاتر خواهد بود.
 
دکتر قوام زاده تصریح کرد: سه ماه پیش بر روی یک بیمار مبتلا به سرطان خون، پیوند مغز و استخوان از یک دهنده‌ی غیر خویشاوند و از بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی انجام شد که پیوند موفقیت‌آمیز بوده و حال عمومی بیمار مطلوب است و این امر ضرورت توسعه بانک HLA را آشکارتر می کند.
 
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved